Jag= klimakteriekossa.( läs på egen risk)

Varnar ev känsliga (unga) personer att läsa detta.
Kanske är detta lite läbbigt att prata om på en blogg så här, men gör det ändå.
Tror jag började skriva denna"dagbok" 2014 eller 2015. Det är mest svammel och mina tankar men kanske hjälper det någon.
Vet inte riktig hur jag ska börja.
Men en gång i tiden var jag en en flicka på 13 som fick min mens och som haft mycket rikliga blödningar i alla år.
Har haft ett Hb på runt 100 knappt, i flera år. Har fått Ferinject när det gått långt under strecket.
Fött 5 barn och ammat dom alla, men som för ett par år sedan sluppit mensen lite då och då.
Har haft mycket ont i äggstockarna i stället och fått cystor/blåsor på äggstockarna när dom inte längre var så bra på att kasta ut sina ägg . Dom spricker och sen kommer det nya, har varit på ett gäng gynundersökningar för det.(Så har det varit i flera år.)
Tror att hjärtklappningarna jag haft i ett par års tid också härstammar från detta.
Har också snabbt kommit in i valleländet, började med nån liten härlig typ kallsvettning vid sänggåendet och nu kommer dom lite då och då. Täcket åker av och på under natten, blir ingen bra sömn. Blir jag lite oroad tycker jag det väller över mig direkt.Men värst på natten.

Har tyckt att det varit lite jobbigt och började googla runt.
Hittade en sida, hormoni.se och läste där om Progesteron, googlade massor och beställde sen en tub Progesteron kräm.
Man kör den 14 dagar och lika långt uppehåll och sen likadant igen.
Jag har nu gjort mina 14 första dagar och uppehållet.
Har inte känt någon skillnad, tar "dubbel dos" morgon och kväll.

Är nu inne på nästa fas.
Efter att idag på 11:fte dagen läst på lite mer om just min situation så har jag kommit fram till:
Minska dosen(har gjort i en v) till 5mg morgon och kväll.
Ska nu köra 3 v med 1 v uppehåll.
Har också lagt om kosten lite till mera: Äpplen,dadlar,rödbetor,morötter,aubergine,oliver,linfrö mm
Har en lista orkar inte skriva allt här.
Det jag ska undvika är tyvärr: citrusfrukter,bär,melon,ananas,broccoli,lök,vitt ris och vitt mjöl tex.

Började också äta D och B-vitamin,Magnesium och ska snart även ta Krom för det skulle också hjälpa stod det.
Är inte så mycket för att stoppa i mig tillskott, men tycker inte att dessa är så "farliga"
D-vitamin tror jag alla behöver vintertid. Magnesium är bra för mina kramper i benen nattetid, vilket jag testat tidigare.B är ju bra för hår och naglar och Krom mot sockersug om inte annat:)

Ska ju inte ropa hej än men igår, i natt och idag, inte en enda vallning än....

Så går det när man ropar hej innan man går över bäcken, hade nämligen 2 st igår kväll men så mycket lindrigare, bara en liten värmeökning och inget pärlande på överläppen;) Blir dom inte värre än så står jag ut.

Har nu bara 5 dagar kvar till min första cykel går till ända(3v) har lite mensvärk sen ett par dagar.
Har bara haft 1 kraftigare vallning vid påmetäckesdax, annars bara någon liten värmeökning typ som när man rodnar, enstaka gånger. Max 2 om dagen.
Måtte det bestå.

Idag tar jag krämen för sista gången, sen uppehåll i en vecka. Ska bli spännande att se om vallningarna börjar igen.

Nu när det gått 10 dagar sen jag skulle börjat smörja mig igen efter uppehållet, men som jag struntade i, för jag ville kolla om det verkligen var salvan som gjorde det.Kan jag konstatera:
Har inte haft en riktig vallning, ett par gånger har jag känt en liten värmeökning i ansiktet, men inget om kan jämföras med dom tidigare. Äter mina 4 tillskott varje dag, kan det vara dom? Eller är det över för nu eller alltid? Räckte det med att köra med salvan ett tag för att kroppen för en tid skulle bli nöjd med lite mer Progesteron? Vad vet man...kör så här ett tag så får vi se vad som händer.

En månad har gått utan att ha använt mig av salvan, men nu har det börjat igen, lite smått, så jag startade med cremen igen igår den 30/12 kanske har min depå sinat....( och ingen mens sen  Okt)
Idag 8/1 så är det ganska bedrövliga nätter jag haft ett tag, vaknar flera gånger och blir alldeles fuktig hela jag och sen kan jag inte somna om på ett tag, dålig rytm i sömnen blir det. Tar 5-10/2
3/2 idag och smörjer snart det sista ur tuben, minsta möjliga dos. Kommer lite vallningar då och då, kanske 3-4 om dagen, oftare om jag sitter framför brasan eller har täcke på mej.

Idag den 26/2 så har jag klippt sönder tuben och tar ut det sista fastän jag redan köpt en ny.
Innan jag gjorde det, så tänkte jag inte köpa någon ny, tyckte inte att det hjälpte. Men efter ett tag så minskade vallningarna iaf. Innan det han jag skriva till Sylvia på Hormoni och rar som hon var svarade hon mej, trots att jag förstår att hon får väldigt många brev/mail.
Slog mej nu att jag glömt göra uppehåll..........
Hon svarade mej så här:
Hej Anki!
Om du inte haft mens sedan oktober förra året ska du bara använda en liten mängd progesteronkräm, ca 10mg per dag bara. Du använder det också i ett längre intervall, ca 26 dagar i sträck och 4-5 dagars uppehåll. Guldpricken på baksidan av tuben motsvarar en klick på 5mg så du tar alltså bara så lite morgon och kväll.
Den här lilla mängden progesteron kan bidra till att stimulera ditt östrogen för det är det som är lågt nu när mensen uteblir. Om inte det hjälper inom ett par veckor ska du höra med din läkare om östrogenersättning. Ett östradiolplåster på 25-50mcg (tex Estradot eller Evorel) kan då vara bra för dig för att få bort vallningarna och den här känslan att gråten sitter i halsen.
Med en jämnare östrogennivå undviker man vallningar och då sover man bättre. Om du ändå skulle vakna ofta på nätterna vill jag tipsa om glutaminpulver som funkar riktigt bra. Ta 1-3tsk i ett glas vatten innan du lägger dig.

Vänliga hälsningar
Sylvia
www.hormoni.se


Nu är jag inne på min andra tub och har inga värmevallningar alls, vilket är så skönt. Kommer numera ihåg att göra uppehåll också. Har inte haft mens sen i Oktober och det är också väldigt skönt att slippa.

Idag är det den 7/7 och jag har haft lite värmeökningar ibland och väldigt ont i magen (äggblåsor bildas)sen någon vecka tillbaka. Frågade Sylvia på Hormoni vad jag skulle göra, hon sa dubbla dosen minst och köp jod. Och dubblat har jag gjort men jod kostar på femalbalance 398kr tror jag det var. Och där står jag nu och stampar.
28/7
Efter det så har jag tänkt på att få i mig alger och joderat salt och det har hållt sig på mattan.
Kör nu efter uppehållet vanliga dosen och funkar bra trots den otroliga hettan som är nu.
13/5
Hela vintern har funkat bra, men nu på vårkanten(sen slutet på mars) har jag vallat igen. Dos spelar ingen roll. Glömde krämen hemma då vi for till tyskland 1 vecka..inte kul.
Har iaf inte lika ont i magen längre. Bara lite vid lossning:)

Nu 9/1-2016 har jag helt slutat med krämen, för den hjälpte inte dom 2 sista månaderna. Efter att jag lagt av har jag inte haft en enda vallning ( nu ca 2 mån utan)

Nu Maj -2016 har jag 1-3 vallningar/dag oftast vid sänggåendet.
Juli/August...super hetta och massor av pust o stön.

27/10-2016  Använder inte krämen sen ett par tre månader minst, har nån vallning då jag blir nervös typ. Just nu känner jag mej väldigt gråtig.

2017-03-14 Använder krämen någongång då jag tycker att jag ska ha ett tillskott av progesteron bara. Har svagare vallningar nu för tiden, och inte lika ofta, men blir lätt snyftig.
Har inte längre ont i magen, vilket är skönt.
Numera har jag också ett bättre blodvärde.

Kommentarer

Populära inlägg