Kulturhuset och Saltå.

Saltåbutiken med gott bröd och gott kafè.
Vildsvinsbog med friterad potatis och örtmajonäs(120kr)
Tänkte visa våra ölänningar en lunchresturang brevid antroposofernas vidarklinik som heter Ytterjärna resturang, dom brukar ha så gott. Men den resturangen var hyrd en vecka av nåt med Soil sa en fransyska på svenskengelska. Vi fick givetvis äta där och idag var det en potattigrätaing met kal och en så ägg tip Frittata.
Hmm sa jag och nickade bort mot mina 5 vänner, meatlowers ,ok sa hon med stort leende, ni kan gå till Kulturhuset (Järna kafé och resturang)och äta vildsvin och det var just vad vi gjorde. Åh det var nog tur det för det var mitt första kött på detta året, men så hade jag ju sparat mej just för detta vildsvin(har sagt hela tiden att jag kan kanske tänka mej att äta vilt nån gång)
Det var underbart mört och smakrikt, köttet bara smälte i munnen och potatisen var så härligt knaprig och knastrig utan att vara blött av frityrolja. Till det serverades en örtmajonäs och friterade salviablad som var en höjdare.
 
Och inte nog med det jag hade en kanon utsikt så för den som orkat läsa så här långt kommer en av mina favvisar på telivisionen längst ner på sidan;)
 
Gjorde ett kort besök i Robygge också, som är en liten butik brevid Ytterjärnas resturang, dom säljer träleksaker, stenar, smycken,Weleda,böcker och tvålar mm
 
Traskade ner till Nibble gårdsbutik för att köpa lite biodynamiska grönsaker. Det slank ner en rackarns god Brieost också och ett valnösbröd som båda är jättegoda.
Tråkigt nog så brann ju gården och mejeriet ner i Mars 2013, men tror det var på G igen snart med mejeriet. Köper ibland deras mjölk och filmjölk på en affär i stan. Fet och go(säjer hon som inte dricker mjölk)
 

Kommentarer

  1. Det ser riktigt gott ut! Jag gillar verkligen vilt kött, försöker välja det när tillfället ges...

    SvaraRadera
  2. Äter inte kött sen Mexico i Februari, men borde. Önskar jag hade en jägare som vän:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad över kommentarer så klottra gärna nåt.

Populära inlägg