Höst-var-dag.



Hemskt, men nu har jag plockat in dom sista tomaterna och den sista chilin.
Igår kokade jag in lite gröna tomater så här:
1 kg lagom små tomater lät jag koka upp med vatten och lite salt, fick sjuda sen i ca 10 minuter.
Lade dom sedan i renskrubbad glasburk och kokade lagen:
2 dl ättika, 3 dl vatten och 4 dl socker(1,2,3)
10 hela nejlikor och en kanelstång.
Hällde över den kokande lagen och så ska dom stå till dagen efter och då silas och lagen kokas upp igen.
 
 
Förra året blev dom så enormt ättikiga så man nästan inte kunde äta dom, får se hur dessa blir.
Men dom är ju goda till kött sås och potatis, om man nu åt kött.
 
Men då måste jag ju berätta att igår när vi var på väg till tippen med skräp började jag tänka ut middagsmaten. Hmm jag hade kvar egengjord köttbuljong och övrigt till en köttsoppa, det gör jag till killarna och så gör jag även fläskpannkaka, så kan ju jag äta av den.
Vi handlar och käkar lunch ute, sen på vägen hem slår det mej...men hur tänkte jag nu, jag äter ju inte kött och har inte gjort sen vi var i Puerto Escondido, alltså i Februari.
Men sjukt nog ville jag äta pannkakan, men gjorde det inte.
 
 

Kommentarer

Populära inlägg