Kombucha och mina Scoby.

Jag har blivit med en Scoby, och visserligen lät jag den stå för länge nu första gången så det blev vinäger, men jag är på´t igen. Scoby betyder  Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast och är ett fermenterat te. Och det ska vara hur nyttigt som helst. Man matar den med 1 l eko te, grönt eller svart. Jag hade inget eko hemma så det blev 2 påsar av ett skotskt te jag fått. Och 0,5 dl socker som scobyn sen äter upp. Man använder också 1 dl av startvätskan, sen ska det stå i rumstemp i ca 5 dagar. Därefter häller man upp på flaskor och ev smaksätter med tex bär. 


 Nedanför ser man hur scobyn såg ut när den kom till mej, hon är nu mamma till den ovanför.    Scoby mamman har nu fått barnbarnsbarn. Jag har än så länge 2 buteljerade satser och 3 i första jäsningen. Och när det stått på flaska några dagar med ett par russin, blir det frizzigt och lite sötare.



Har även kört ner lite granatäppelkärnor i en,  ska bli spännande att smaka sen. Sen ändrar jag mej om det jag först skrev om vinägern, det var bara att tillsätta några russin, så gick sötman upp och det blev gott:)

Kommentarer

Populära inlägg