Kefir.


Jag gör ju egen Kambucha sedan länge, och såg att dom snackade i FBgruppen om Kefirgryn och jag älskar Kefir, men det finns ingen eko. Och förresten har jag valt bort det mesta från mejeriavdelningen.
Men hur som helt så ville jag testa dessa gryn och av en händelse fick jag 3 små gryn av en rar tjej på konferensen i helgen.( Vad gjorde man innan FB)
Som jag först hällde över i större burk och slog på det enda som fanns hemma, eko mellanmjölk. Satte på en duk som lock och satte upp burken ovanför frysen. 
Dagen efter bytte jag ut mjölken mot eko vispgrädde som jag tagit ur frysen. Morgonen efter var det tjockt och jag pillade upp grynen som jag tyckte vuxit lite, och hällde över eko lantmjölk. Som sedan stod över natten, och var färdig att äta, vilket jag nyss gjort.
Den satsen jag fick på bara grädde, var så tjock att den inte gick att äta och förstod då att det blivit som en färskost. Den lade jag på mackan:) Nu ligger dom små grynen i 75% lantmjölk och resten grädde, hoppas det blir som filbunke.
Och det blev det. Men har förstått att man kan göra på mindre fet mjölk också. Ska prova mej fram. 
På bilden ser man grynen under tjocklocket, som jag kallar det övre lagret.
Härligt krämig och lite småfrizzigt. Mums helt enkelt.
Nu ska jag lära mej gilla syrade grönsaker också;)

Kommentarer

Populära inlägg